juliaochkumba.blogg.se

Att vara en god människa.

Publicerad 2013-05-22 09:32:18 i Allmänt

En god människa är en person som aldrig ljuger, aldrig säger något negativt och alltid köper produkter som gynnar tillverkarna.. Eller?

Är det fel att ljuga för att skydda någon ifrån den hårda otäcka sanningen. Att ljuga för att bespara en person sorg och lidande tex om hen frågar mig vad jag tycker om hens nya frisyr. Är det då min plikt att säga sanningen att jag tycker den är fruktansvärt ful. Eller säga en liten och oskyldig lögn och säga att den var fin. 

Det finna dock andra lögner som inte är lika oskyldiga tex om jag ser en person mörda någon och senare säger till polisen att det inte var hen utan någon helt annan.

Det kan vara väldigt svårt att skilja på dessa lögner.

Jag anser att en hos människa är någon som gör sitt bästa för att hjälpa samhället. För ingen människa är helt perfekt och ingen människa kan göra allt. Men om man försöker köpa produkter som har blivit rättvist skapade så ofta man kan och så ofta man har råd är detta något. Om en person väljer sina lögner noggrant och endast ljuger när det är små saker som man inte kan säga rakt ut tex vad man egentligen tycker om en person.

En god människa är någon som ger tillbaks till samhället tex köper en faktum någon gång o veckan, slänger sitt skräp i soptunnan, åker buss vid möjlighet, inte köper onödiga produkter samt följer alla lagarna staten har satt.

Man behöver inte ha alla A i skolan för att vara en god människa. Det är inte sånna prestationer som är det viktigaste i livet. Det som räknas är att man har utvecklat olika goda egenskaper tex givmildhet, ärlighet och medkänsla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela