juliaochkumba.blogg.se

Intervju med en präst.

Publicerad 2013-05-22 22:06:00 i Allmänt

Jag har intervjuat Tor som är en präst i utby kyrka.
 
Vad innebär det att vara kristen?
 
Det innebär att man har en relation till kristud/gud, Att han är med en genom livet (dopet,konfimation,bröllop,begravning samt själva livet) 
Hur utrycker du din tro?
 
Jag följer dom 10 budorden som står i bibeln samt att jag går till kyrkan dock är jag präst så det är jag som håller i gudstjänsterna men det är ungefär samma sak. Förutom att följa budorden och gå till kyrkan ber jag när jag känner för det. Jag ber ibland för att gud ska ge mig styrkan att klara av en uppgift eller bara för att berätta om någon händelse. Jag gillar att utrycka min tro genom att prata med gud och om gud.
Dom 10 budorden:
 
Hur ser du på Gud?
Gud är större än vi kan förstå, Vårat språk räcker inte till för att förklara honom. Gud har skapat hela världen, allt från universum till myrorna i skogen han har skapat mig och mina medmänniskor. Det är svårt att förklara hur stor han egentligen är men han är min fader någon jag kan vända mig till när jag mår dåligt eller vill berätta om en rolig upplevelse. Han finns alltid där för att lyssna och är alltid förstående och förlåtande. Jag älskar gud och han är med mig från födseln till döden och sedan efter livet.

 

Vad är livet efter döden?
Vi kristna tror på evigt liv så när våran kropp har slutat fungera kommer vi leva vidare i himlen eller helvetet.  
 
 
Hur ska en kristen människa leva?
Man ska följa dem 10 budorden, inte dricka alkohol om man gör det måste det vara måttligt för vi vill ju vara bra förebilder till nästa generation. Endast ha sex inom äktenskap samt vara trogen till sin man. Sedan kan ingen människa självklart följa alla budorden och relglerna men det är okej för gud förlåter alla om man öppnar sitt hjärta för han.
 
 
OBS, denna intervjuv är väldigt lätt den går inte så djupt ner i grunden, detta nämns i senare avsnitt.

Kommentarer

Postat av: Kasper Svenonius

Publicerad 2022-05-10 12:57:29

Hej!
Jag heter Kasper och går på Fäladsgården i Lund. Vi har fått ett arbete där det gäller att vi ska intervjua en troende kristen. Jag har några frågor om jag skulle kunna få ställa de.
Frågorna:

Hur blev du religiös/kristen?

Vad är kristendomen för dig?

Tar du hjälp av din religion inför svåra beslut?


Vilka uppfattningar om din religion möter du i samhället?

Vad tycker du om andra religioner?

Vad finns det för nackdelar med att vara präst?

Mvh/Kasper Svenonius Fäladsgården Lund

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela