juliaochkumba.blogg.se

Etiskt problem: Abort

Publicerad 2013-05-23 21:15:53 i Allmänt

 

Är abort en mänsklig rättighet eller kriminell handling

 

Pro-choice är en organisation som är för individens rätt att välja om

och när man vill skaffa barn eller besluta om abort (fram till en viss punkt av graviditeten) och

Pro-life är en organisation som stöder fostrets rätt till liv,

Enligt pro-life betraktar människor aborten som en mänsklig rättighet – en rättighet att döda.

 I Sverige ä det lagligt att göra abort

man fokuserar mer på kvinnans rättigheter till ett fritt val

alla barn som föds ska vara välkomna.

 Men inom vissa länder och religioner betraktar man fostret som ett barn

och därför anses det som mord, men de tillåter abort om graviditeten är en följd av våldtäkt

eller tvång. Många länder tillåter abort när läkaren bedömer att det finns en stor risk för att barnet kommer att bli allvarligt handikappat eller bära en allvarlig sjukdom.

Om jag ska välja vad som är rätt eller fel inom abort

så hade jag vart lite mellan båda grupperna

självklart tycker jag inte att abort är det

först valet man ska få upp i huvudet

eftersom att det idag finns så många preventivmedel man kan få gratis eller köpa

och många använder abort som ett preventivmedel och det är tycker jag är allvarligt

för att man tar faktiskt livet av ett foster som har rätt till att utvecklas till ett barn

men å andra sidan så tycker jag att abort kan beslutats ifall personen har blivit våldtagen eller om

mamman känner sig för ung, eller om barnet lider av någon slags sjukdom som gör så att den dör i tidig ålder, då blir konsekvenserna bättre om man gör abort eller om man helt enkelt inte vill ha barnet eftersom att risken att barnet inte får den kärlek den behöver

och barn är beroende av kärlek, i såna situationer är det okej att göra abort om man tänker konsekvensetiskt

Man måste också tänka efter och ta råd från läkaren eller familjen

för risken är att man tar ett förhastat beslut och studier visar att kvinnor efter abort i vissa fall drabbas av psykiska besvär i form av ångest, depression, sömnsvårigheter eller läkarmedelsmissbruk

därför ska man tänka efter och väga de olika alternativen men varandra

vilket ger de bästa resultaten

- Kommer jag kunna leva med tanken att jag dödade ett barn?
- Kommer jag klara av att ta hand om det själv om inte pappan vill vara med och ta hand om det om jag väljer att ha kvar det?
- Kommer jag att ha tid att ha ta hand om barnet?

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela